Diëtiste Diabeteseducator en Sanacoach

Laat je niet ontmoedigen door de weegschaal!

Uit het boek van Sandra (NMD4) :

“Vaak zie ik mensen die een hele week lekker en gezond eten, dan één keertje op restaurant gaan en vervolgens erg teleurgesteld zijn als ze de volgende ochtend een kilo meer zien verschijnen op de weegschaal. Voor alle duidelijkheid: om één volledige kilo vetmassa bij te komen, moet je maar liefst 7.000 (!) extra kcal opnemen, boven op het aantal kcal dat je op een dag verbruikt. Dat zijn er waanzinnig veel. Veel meer dan die paar frietjes of dat glas wijn op restaurant. Die ene kilo is dus geen vet, maar voornamelijk vocht. En dat verdwijnt snel weer.
Nog een paar reminders over gewicht(sverlies):


• Je gewicht is een momentopname. Weeg je dus niet te vaak. Eén keer per week – telkens op hetzelfde moment – is voldoende.
• Het getal op de weegschaal vertelt je weinig. Het zegt niets over de verhouding tussen je vet- en spiermassa, en ook niet over je vochtbalans die voortdurend schommelt. Kijk maar naar een sporter: die heeft een hoger gewicht, een hoger BMI, maar wel een veel gezondere lichaamssamenstelling.
Goed om te weten: de dag na een training kan je plots meer wegen. Spieren die belast worden, moeten herstellen en houden dan extra vocht vast, wat tijdelijk resulteert in een hoger getal op de weegschaal.
• Bekijk gewichtsverlies als een leuke bijwerking van je gezonde levensstijl en niet als doel op zich. Wat telt, is hoe je je voelt. Je valt bovendien beter langzaam, maar duurzaam af.
• vergelijk je niet met anderen. De ene valt al sneller af dan de andere, dat heeft te maken met metabolisme en eetgewoonten. Iemand die nooit op dieet ging en van een ongezond eetpatroon overstapt op Sana, zal sneller afvallen dan iemand die al erg gezond eet, maar nog net wat meer gewicht wilt verliezen.
• Iedereen heeft een set point, een bepaald gewicht dat goed bij hem of haar past. Vaak is het erg moeilijk voor je lichaam om daaronder te geraken. Schenk liever aandacht aan jezelf goed en energiek in je vel voelen dan je voortdurend te frustreren over die twee extra kilo die je maar niet lijkt kwijt te geraken. 

 

xx Lieselotte

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *