Diëtiste Diabeteseducator en Sanacoach

Hoe voeding jou meer energie kan geven

Voeding geeft ons energie, dat is niks nieuws. Wat we eten is de brandstof van ons lichaam. Het levert ons calorieën en nuttige voedingsstoffen die we kunnen gebruiken om elke dag weer het beste van onszelf te geven. Calorieën zijn een manier om de hoeveelheid energie in een voedingsmiddel uit te drukken. Betekent dit dan dat we best zoveel mogelijk calorieën opnemen om steeds zo energiek mogelijk te zijn? Zo simpel is het helaas ook weer niet. Energie die ons lichaam niet kan gebruiken op het moment dat het opgenomen wordt, zal het opslaan voor de toekomst, voor het geval er eens onvoldoende energie voorhanden is. Slim van ons lichaam hé! Maar wacht eens, hebben wij dit wel steeds nodig? Tot spijt van velen onder ons, zal ons lichaam de reserves grotendeels opslaan onder de vorm van vetweefsel. En dit terwijl wij in onze huidige maatschappij altijd en in overvloed voeding ter beschikking hebben. Calorieën zijn dus niet het enige waar we op moeten focussen… Voeding draait om zoveel meer!

Laten we de calorieën even vergeten. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon zit boordevol vitaminen, mineralen, vezels en andere nuttige voedingsstoffen. Zó krijgen we meer energie: niet enkel fysiek, maar ook mentaal! Dankzij een evenwichtig voedingspatroon voelen we ons fitter en beter in ons vel, slapen we beter en bovendien kan het ons ook helpen bij het opbouwen van een goede weerstand.

De media en het internet slaan ons om de oren met informatie over voeding en nieuwigheden over voedingshypes… Ingewikkeld! Gezond én lekker eten hoeft echter niet moeilijk te zijn. Met enkele simpele tips willen we je op weg helpen naar de meest gezonde, energieke en opgewekte versie van jezelf.

1)    Maak van groenten steeds de hoofdrolspelers

Groenten zijn een belangrijke bron van vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Ze zitten dus boordevol gezonde voedingsstoffen en bovendien is het positief effect ervan op de gezondheid reeds veelvuldig aangetoond. Wanneer je je bord bij de warme maaltijd voor de helft vult met groenten, zal je merken dat je vaak op een simpele manier al heel wat extra groenten eet! Je hoeft ze trouwens helemaal niet te beperken tot de warme maaltijd. Voeg bijvoorbeeld wat rauwkost toe aan je lunch of gebruik het als beleg op je boterham, eet eens snackgroenten als tussendoortje of zet verse groentesoep klaar voor wanneer je hongerig thuiskomt…

2)    Zorg voor een regenboog aan kleuren

Varieer volop met groenten en fruit van verschillende kleuren. Verschillende soorten en kleuren bevatten verschillende vitaminen en mineralen. Het ziet er dus niet enkel mooier uit op je bord, je zal ook een grotere waaier aan vitaminen en mineralen opnemen. Alle groenten en fruit zijn gezond, varieer dus naar hartenlust!

3)    Drink vooral water, de rest komt later

Het klinkt cliché, maar water blijft de belangrijkste drank om je dorst te lessen. Uiteraard kan je ook variëren met alternatieven zoals koffie of thee zonder suiker. Je kan ook je eigen water eens pimpen met wat stukjes fruit of kruiden/specerijen, instant summervibes!

Probeer frisdranken zoveel mogelijk te vermijden. Ze hebben geen goede reputatie en dit is niet onterecht. Ze bevatten enorm veel suikers en jammer genoeg geen nuttige voedingsstoffen. Ook light frisdranken kan je beter beperken. Ze leveren misschien geen onnodige energie, maar de zoetstoffen houden ons gewend aan een overdreven zoete smaak. Bovendien staan deze dranken op nummer één wat tandbeschadiging betreft.

4)    Wissel af tussen dierlijke en plantaardige eiwitbronnen

Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Ze zitten zowel in dierlijke als in plantaardige producten. Ook hier is variatie de sleutel tot succes! Je hoeft dierlijke producten zeker niet volledig van het menu te schrappen, maar het is aangeraden om je porties te matigen en eens vaker af te wisselen met een plantaardige bron van eiwitten. Je kan elke dag variëren tussen rood vlees, vette of magere vis, gevogelte, eieren, peulvruchten of tofu enzovoort.

5)    Kies voor koolhydraten die verzadigen!

Er bestaat veel discussie over hoeveel koolhydraten we nu eigenlijk nodig hebben. Één juist antwoord bestaat niet, aangezien dit onder andere afhankelijk is van je leeftijd, geslacht en je activiteitenniveau. Heb je een zittend beroep? Dan zal je nood aan koolhydraten niet even hoog zijn als iemand die dagelijks zware fysieke activiteiten uitoefent of intensief aan sport doet. Voor persoonlijk advies kan je best eens langsgaan bij een professional!

Sterk bewerkte, vezelarme koolhydraten (lees: vaak suikerrijke producten) kan je best beperken tot een minimum. Regelmatig consumeren van deze producten zal zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerwaarden, wat op zijn beurt kan zorgen voor energiedipjes en mentale schommelingen.

Geef steeds de voorkeur aan volwaardige koolhydraten en varieer ook hier tussen verschillende graansoorten. Volkoren producten zitten boordevol vezels, welke talloze positieve gezondheidseffecten hebben: ze zorgen voor een vlotte spijsvertering en darmtransit, geven een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op bepaalde chronische aandoeningen. Door bijvoorbeeld havermout, quinoa, volkoren deegwaren… in je maaltijd te verwerken, zal je bloedsuikerspiegel stabieler blijven en vermijd je energiepieken en hierop volgende energiedipjes.

6)    Wees mild voor jezelf

Één taartje zorgt er niet voor dat je hele eetpatroon verkeerd is, net zoals één gezonde maaltijd niet automatisch betekent dat je hele eetpatroon evenwichtig is. Alles draait om balans. De kunst is om jouw eigen persoonlijke balans te vinden, zodat het je geen moeite kost, maar een automatisme wordt.

Kies dus liever voor voedingsmiddelen rijk aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen in de plaats van ultrabewerkte voedingsmiddelen die voornamelijk rijk zijn aan calorieën. Deze voedingsmiddelen worden ook wel eens ‘lege calorieën’ genoemd. Ze zullen je maag misschien wel even vullen, maar bevatten voornamelijk vetten en suikers, waardoor ze op langere termijn niet voor een mentale en fysieke energie-boost zullen zorgen. Wil dit dan zeggen dat je nooit meer van jouw favoriete chocolade of chips mag eten? Uiteraard niet! Zorg er echter voor dat je steeds bewust geniet van wat je eet, iets wat we jammer genoeg vaak vergeten te doen.

Heb je inspiratie nodig voor gezonde én lekkere gerechtjes? Neem eens een kijkje op onze instagrampagina!

Sanacoaches Lieselotte & Eline : https://www.instagram.com/sanacoaches.lieselotte.eline/

Stagiaire Lauren De Cock



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *